Zoeken:
Home
GO! Informatie
Melden
PBM+VGWM handhaving
Toolboxen
Pas scanner
Update in de keet
Bij nood & ongevallen

Ontvang dit document per e-mail.

E-mailadress:

    
08 Fysische factoren
 > Rijden in de mist
Discussie > Bespreek het met je collega’s!
  • Bij zeer dichte mist ga ik niet achter het stuur
Introductie

Tijdens deze toolboxmeeting besteden we aandacht aan het rijden in de mist. In deze toolbox geven we je tips die er toe bijdragen dat kettingbotsingen en slippartijen kunnen voorkomen. Zo komen we veilig op het werk en zonder kleerscheuren weer veilig thuis (al is dat later dan normaal).
Om de onderstaande tips beter te begrijpen is het goed te weten wat mist eigenlijk is, hoe het ontstaat en dat je de risico’s van het rijden in mist niet onderschat.

Wat is mist en hoe ontstaat het?

  • Mist is een weersverschijnsel waarbij kleine waterdruppeltjes in de lucht zweven, wat het zicht beperkt;
  • Mist kan zich vormen door afkoeling van zeer vochtige lucht of door menging van koude met warme vochtige lucht;
  • De vorming van mist hangt af van veel factoren, zoals luchtvervuiling, begroeiing, reliëf en de nabijheid van open water;
  • Smog vergroot de gevaren van mist; doordat de mist heel laag hangt, kunnen de schadelijke gassen van auto’s niet stijgen en blijven ze hangen boven de weg wat het zicht nog verder verslechtert;
  • Vaak begint het met enkele flarden en denk je: 'Dat is weer zo'n mistflard, daar rem ik niet voor'. Terwijl een andere weggebruiker voor je daar anders over denkt omdat hij/zij verder in de dichte mistbank komt en door het gebrek aan zicht hard op de rem trapt;
  • Ofwel, de automobilist voor je gaat remmen terwijl jij de ernst van de mistbank nog niet in de gaten hebt en nog op volle snelheid doorrijdt.
  • Een extra gevaar bij lage temperaturen is dat mist kan aanvriezen en dan heb je het grootste risico van het rijden in de mist.
  • De meeste grote verkeersongevallen (zeg maar verkeersrampen) ontstaan onder deze weersomstandigheden.
Risico's > Wat kan er gebeuren?
  • Kettingbotsing
  • Slecht zicht
  • Gladheid door aanvriezing mistdruppels
  • Tijdsdruk kan bij mist catastrofale gevolgen hebben.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Wees voorbereid op mist  
  • Halveer je snelheid verdubbel je afstand
  • Oriënteer je nooit alleen op de achterlichten van je voorganger
  • Weet waar je mistlampschakelaar zit
  • Haal bij mist nooit in
  • Voer dimlicht en niet je grootlicht
  • Gebruik je achtermistlamp alleen als het zicht kleiner is dan 50 meter
  • Bij mist (overdag) schakelt de automatische verlichtingsschakelaar niet aan
  • Neem bij het rijden van lange ritten in de mist meer pauzes
  • Wees extra alert op aanvriezende mist