


Het melden van onveilige situaties.
Een S.O.S. -melding is een melding van een onveilige situatie of een onveilige handeling.
Wanneer je een onveilige situatie of handeling ziet, ben je verplicht deze direct op te lossen of weg te nemen, indien dit mogelijk is. En ook al heb jij deze onveilige situatie voorgoed verholpen, dan toch is het melden daarvan belangrijk: wij allemaal kunnen er van leren.
Een S.O.S. -melding was tot op de dag van vandaag een schriftelijke melding op een formulier. Het melden van onveilige situaties was door het invullen van een formulier veel werk, omslachtig en traag.
Nadelen van S.O.S. meldingen op de “oude manier”:
De “GO! APP”
Een onveilige situatie moet snel gemeld worden. Het moet weinig tijd en moeite kosten. Om die reden heeft Heijmans een applicatie ontwikkeld die je op je I-phone of Smartphone kunt downloaden (Zie daarvoor de bijgevoegde handleiding).
Bekijk op YouTube een animatiefilm over de GO! APP
Met de GO! APP kun je snel een melding maken. Hieronder nemen we de te volgen stappen even kort door.
Wat doe ik bij een onveilige situatie?
Wat gebeurt er met de meldingen van onveilige situaties?
Elke melding van een onveilige situatie is zinvol. De K&V- afdeling ontvangt ook de meldingen via de “GO! App”. De meldingen worden geanalyseerd door een K&V/IKZ–coördinator en de conclusies worden teruggekoppeld aan de uitvoering.
De meldingen van onveilige situaties kunnen bijvoorbeeld leiden tot:
aanpassingen van de werkplek (extra afzettingen)
aanpassen van de werkzaamheden
extra voorlichting en instructie (b.v. toolbox)
aanschaf van nieuw/beter materiaal/materieel (b.v. PBM's)
Melden via de GO! APP op je smartphone.